Dyslexia

Vznik a príčiny

Presný mechanizmus dyslexie nie je známy. Pravdepodobne ide o poruchu spôsobenú nedostatočnou súhrou a komunikáciou mozgových hemisfér pri spracovaní informácií. Vysoký význam pri rozvoji dyslexie majú genetické faktory. U rodičov dyslektikov je približne 50-percentná šanca, že ich potomstvo bude tiež trpieť dyslexiou. Dyslexia môže vzniknúť poruchou stavby alebo funkcie centrálnej nervovej sústavy (miecha a mozog) pri jej vývoji. Riziko vzniku dyslexie zvyšuje fajčenie, príjem alkoholu a niektoré infekcie v priebehu tehotenstva. Častejšia je tiež u predčasne narodených detí a detí s nízkou pôrodnou hmotnosťou.

Príznaky

Prvé príznaky dyslexie sa väčšinou objavia až v školskom veku pri problémoch s čítaním. U detí s neskôr diagnostikovanou dyslexiou je pomerne častý neskorší nástup reči a problémy s formovaním slov. V školskom veku sa porucha prejaví problémami alebo neschopnosťou čítať. K častým chybám patrí vypúšťanie alebo pridávanie písmen, zámeny či zrkadlové obracanie písmen (b/d, m/n), problémy s porozumením textu a pomalšie čítanie.

Okrem týchto typických porúch čítania sa dyslexia môže prejaviť aj problémami s priestorovou orientáciou, so sústredením a s pozornosťou. Napriek problémom so vzdelávaním deti s dyslexiou nemávajú zníženú inteligenciu, tá býva skôr nadpriemerná. Porucha vo väčšine prípadov pokračuje do dospelosti, ale obvykle so zmiernenými príznakmi.

Diagnostika

Pri podozrení na dyslexiu treba absolvovať viacero testov, hlavne kvôli vylúčeniu iných príčin problémov s čítaním. Podobné príznaky sa totiž môžu objaviť u zanedbávaných detí a detí s inými mentálnymi poruchami. Medzi tieto testy patria neurologické a psychologické vyšetrenia, dotazníky zamerané na lekársku minulosť a vývoj dieťaťa, vyšetrenia zraku, sluchu a iné.

Liečba

V súčasnosti neexistuje možnosť liečby, ktorá by bola schopná zvrátiť chybné usporiadanie alebo funkcie časti mozgu zodpovednej za čítanie. Je však k dispozícii viacero špeciálnych vzdelávacích techník a programov, ktoré uľahčia prekonanie ochorenia a umožnia dieťaťu správne zvládnuť čítanie a ďalšie vzdelávanie. Dôležité je skoré riešenie problému, morálna podpora a predovšetkým trpezlivý prístup.

Ako žiť s chorobou

Pre problémy s čítaním sú jedinci s dyslexiou vystavení viacerým rizikám. Bežne ide o horšie výsledky v škole a problémy s učením, ktoré však nie sú spôsobené nízkou inteligenciou. Obzvlášť nebezpečné sú jej možné sociálne následky, ktoré môžu viesť k zníženej sebaúcte, úzkosti a problémom so vzdelávaním. Po zabezpečení adekvátnych vzdelávacích pomôcok alebo po prekonaní problémov s čítaním sú jedinci s dyslexiou schopní viesť plnohodnotný život.