Najčastejšie poruchy učenia:
Dyslexia:Vyznačuje sa ťažkosťami pri čítaní, hláskovaní a pripomínaní známych slov.
Dyskalkúlia:Porucha učenia súvisiaca s matematickými príkladmi zahŕňajúca problémy s riešením jednoduchých matematických problémov.
Dysgrafia: Je charakterizovaná ťažkosťami s rukopisom, hláskovaním a myslením a písaním v rovnakom čase.
Dysortografia: Špecifická porucha pravopisu, prejavuje sa narušenou schopnosťou osvojovať si pravopis.
Niektoré deti môžu mať viac ako jednu poruchu učenia.
Faktory, ktoré môžu ovplyvniť vývoj porúch učenia, sú:
Identifikácia poruchy učenia môže byť obtiažna. Dieťa môže vykazovať poruchu učenia, ak má ťažkosti s porozumením a dodržiavaním pokynov, má problémy spomenúť si, čo mu niekto práve povedal. Chýba mu koordinácia v chôdzi, v športe alebo v zručnostiach, ako je držanie ceruzky. Ľahko stráca domáce úlohy, učebnice alebo iné školské predmety. Má ťažkosti s pochopením pojmov, ako je čas. Bráni sa domácim úlohám alebo aktivitám, ktoré zahŕňajú čítanie, písanie alebo matematiku alebo nemôže dôsledne dokončiť domáce úlohy bez výraznej pomoci.
Ak sa rodičia alebo učiteľ dieťaťa domnievajú, že môže byť u dieťaťa určitá forma poruchy učenia, je dôležité zvážiť jeho návštevu u detského psychológa alebo neuropsychológa. Mnohé školy ponúkajú špeciálne testy na identifikáciu porúch učenia. Dieťa pravdepodobne podstúpi aj testy na vylúčenie problémov zraku alebo sluchu.
Ak dieťa vykazuje poruchy učenia, lekár ho môže odporučiť ku špecialistovi na čítanie alebo k iným odborníkom na zlepšenie jeho zručností s cieľom zostaviť pre dieťa individuálny vzdelávací plán.EEG biofeedback terapiarieši problémy dyslexie a dysgrafie. Dieťa si osvojuje aj techniky rýchleho učenia.
Niektoré deti sa môžu zlepšovať tiež u logopéda, ktorý pomáha zlepšovať u dieťaťa jeho jazykovéťažkosti. Pracovná terapia môže pomôcť zlepšiť motorické zručnosti dieťaťa, ktoré má problémy s písaním. Psychostimulanty síce stlmia hyperaktivitu, ale nevyriešia problém.
Niektoré výskumy ukazujú, že doplnkové a alternatívne liečby, napríklad terapia hudbou (muzikoterapia), môžu byť pre deti pozitívnym prínosom.
Včasná intervencia a liečba môžu úplne napraviť niektoré poruchy učenia. Je zároveň nevyhnutná aj z toho dôvodu, že poruchy učenia môžu u dieťaťa pôsobiť ako domino a zapríčiniť ďalšie problémy. Napríklad dieťa, ktoré sa neučí matematiku na základnej škole, nebude schopné riešiť algebru na strednej škole. Deti, ktoré majú poruchy učenia, môžu zažiť výkonovú úzkosť, depresiu, nízke sebavedomie a stratu motivácie. Táto špecifická vývinová porucha si vyžaduje najmä viac pochopenia zo strany rodiny aj školy.