Ako vplýva cvičenie na mozog detí? Prejaví sa efekt cvičenia aj na ich výsledkoch v škole?
Už desať minút cvičenia denne dokáže deťom zlepšiť pozornosť, pamäť a schopnosti, akými sú rozhodovanie či plánovanie. Dokázala to štúdia vedcov z Univerzity v Aucklande na Novom Zélande. ¹
Trom stovkám žiakov a žiačok základných škôl vo veku od 7 do 13 rokov pripravili cvičebný program, ktorým sa riadili od pondelka do piatku po celých šesť týždňov. Kým žiaci cvičili, ich spolužiaci v kontrolnej skupine hrali stolové hry, videohry alebo lúštili krížovky.
Ako cvičili testované deti?
„Táto štúdia prináša prvý dôkaz, že krátke, ale intenzívne cvičenie môže deťom priniesť výrazné zlepšenie kognitívnych schopností. Potvrdila sa hypotéza, že cvičenie zvyšuje pozornosť detí a zlepšuje ich pamäť,“ píšu autori vo svojej štúdii. Pripomínajú, že práve schopnosti, ako sú pozornosť a pamäť, bývajú rozhodujúce pri dosiahnutí úspechu v mnohých oblastiach.
Cvičenie pomáha deťom aj psychicky. „Dieťa sa musí naučiť zvládať svoje zlyhania, vedieť prevziať zodpovednosť, a pritom spoznáva svoju osobnosť. Je to obrovská škola sebapoznávania, pokory a spolupatričnosti,“ hovorí Lucia Medeková, trénerka kurzov pre deti GOLEMclubKIDS.
Medeková zdôrazňuje, že každé cvičenie s deťmi má byť v prvom rade hrou. „Všetci sme začali športovať, pretože sme zistili, že nás to baví. U detí ide do veľkej miery o otázku prostredia. Ak dieťa vidí, že to baví ich kamarátov a blízkych, príjme ten pocit. Dôležitá je aj podpora okolia a správne vyhodnotenie schopností dieťaťa,“ povedala Medeková.
Ako vytvoriť z cvičenia hru? „Snažíme sa byť teatrálni, z hier vymýšľame príbehy. Napríklad na hodinách džuda vymýšľame bojových hrdinov. Vysvetľujeme, aké majú zázračné schopnosti. Zvíťazia, len ak ich použijú,“ hovorí Štefan Michalčin, spoluzakladateľ a tréner spoločnosti FitKids, ktorá organizuje športové kurzy pre deti.
Radosť z hry je pre deti prvoradá motivácia, niekedy sa však nechce ani im a potrebujú povzbudiť. „Treba si uvedomiť, že každé dieťa je jedinečné, má vlastný spôsob motivácie. Buď ho motivujú rodičia, tréneri, alebo je motivované vnútorne. Teda chce byť najlepšie, urobiť to lepšie ako ostatní,“ vysvetľuje Michalčík. Na kurzoch ukazujú deťom, v čom sa zlepšili, diplom či medaila im pomáhajú v dlhodobej motivácii.
Motiváciu však majú aj rodičia. Hoci sú ako vzor pre deti veľmi dôležití, nemusia to preháňať. Trénerka Medeková upozorňuje najmä tých, ktorí už vidia na krku svojej ratolesti zavesenú olympijskú medailu. „Rodičia musia oddeliť svoje predstavy od skutočných možností dieťaťa. Výsledkom neprimeraného tlaku na deti môže byť hyperaktivita, ktorá im z detstva berie pocit pokoja a bezpečia. Dieťa ide vždy na maximum a vždy chce dokázať svojmu vzoru, ktorým je hlavne rodič, že všetko zvládne. Inak bude mať pocit zlyhania,“ vysvetlila.
Prečítajte si rady o motivácii od Mateja Tótha