Ideálna hmotnosť, pružné telo, ktoré nestarne, a hladká pleť. Neprimeraný tlak spoločnosti na vonkajší vzhľad ohrozuje najmä ženy, a to naprieč všetkými vekovými skupinami. Kde je hranica medzi prirodzenou túžbou dobre vyzerať a nebezpečným diktátom mýtu krásy? Ako znížiť jeho vplyv? A ako reagovať na necitlivé ataky okolia?
Snaha plniť kritériá pre dokonalý zovňajšok a predsudky vplývajú na naše duševné zdravie. Ženy sú predsudkom v súvislosti s telesným vzhľadom vystavované viac ako muži, hoci ani oni nie sú týmto tlakom ušetrení.
Diktát, podľa ktorého je „krásny“ len určitý typ telesného vzhľadu, nepochybne prispieva k narastajúcemu počtu dievčat a žien, ktoré musia pri hľadaní duševnej rovnováhy vyhľadať odbornú pomoc [SD1] .
Dáta zdravotnej poisťovne Dôvera napríklad ukázali, že u mladých žien vo veku 15 až 19 rokov stúpla vlani spotreba antidepresív [SD2] v porovnaní s rokom 2019 o alarmujúcich 180 %.
Ideál krásy pôsobí v tichej akceptácii určitých parametrov telesnej krásy, o ktorých sa nediskutuje. Sme ovládaní strachom z tzv. anonymnej autority konformity, ktorá je rovnako neviditeľná ako zákony trhu.
Z nej vyplýva aj podstata mýtu krásy: Očakáva sa odo mňa, že budem robiť to isté, čo ostatní v snahe dosiahnuť ideálnu váhu, udržať si stále mladé telo a mať hladkú pleť.
Aby sme sa nechápali zle: starostlivosť o zovňajšok a túžba „dobre vyzerať“ sú prirodzené. Nie je nič zlé na kráse. Alarmujúci je len spôsob, akým sa krása zneužíva k manipulácii s ľuďmi a akým sa pretláča určitý ideál krásy.
Príkladom tejto manipulácie sú niektoré zaužívané výroky:
Ženy pod vplyvom ideálu krásy podliehajú tlaku, že musia byť pripravené a ochotné meniť sa podľa toho, čo im ponúka mediálny svet, kozmetický, módny a chirurgický priemysel.
Musím postupovať konformne, nesmiem sa odlišovať a vybočovať z radu: mať kilogramy navyše, celulitídu, ochabnuté telo po pôrode, riedke vlasy a mastnú pleť.
Nesmiem sa pýtať, či je to správne alebo nesprávne, lebo ak cítim nespokojnosť, pochádza vraj z mojej vnútornej nestability. Môžem sa len pýtať, či som prispôsobený/á alebo nie, či nie som „divný/á“ a nevypadám z rámca.
Mýtus alebo ideál krásy je napríklad dokázateľne významným socio-kultúrnym rizikovým faktorom pre vznik porúch príjmu potravy.[SD3]
Kde sú tzv. „normálni“ – počítačom, chirurgicky alebo inak neupravení ľudia, ktorí reprezentujú ideál krásy? Dokedy sa bude človek pozerať do výkladov s figurínami žien, mužov a detí s jedným typom postavy?
Je v poriadku oslavovať návrat bábiky Barbie s jej absolútne nerealistickými telesnými proporciami pre deti v citlivom vývine ich telesnej identity? Komu tento návrat vyhovuje?
Problémom dnešnej doby je, že málo „odmeňujeme“ pozitívne prejavy detí a dospievajúcich v správaní a, naopak, neprimerane často ich chválime za výzor. Dieťa si tak osvojuje nebezpečný vzorec do dospelosti: „Ako človek nestojím za nič. Musím sa snažiť dobre vyzerať, aby som si udržal priazeň okolia.“
Je vhodné šetriť s hodnotením fyzického vzhľadu. Skúsme viac opisovať, ako hodnotiť. Namiesto: „Si krásna“, je lepšie povedať: „Máš pekné vlasy“.
Pozor na komentáre ako napríklad:
Ak sa jeho autor začne obhajovať slovami „Povedal som to zo srandy, nebuď taký citlivý“, hovoríme o gaslightingu. Ide o spochybňovanie duševného stavu druhých v snahe zbaviť sa zodpovednosti za vlastné neprimerané slová.
Aká by mohla byť adekvátna asertívna reakcia? „Nemáš právo posudzovať niekoho vzhľad, tvoj komentár bol nevhodný.“ Nikdy nevieme, či náhodou človek nemá zdravotné problémy, a preto vyzerá inak, ako sme zvyknutí – odlišuje sa od nepísaného „ideálu krásy“. Nie je preto vhodné komentovať výzor.
Najmä v rodinách s príliš veľkým dôrazom na zdravý životný štýl sa niekedy život zúži na dve témy: šport a zdravá strava. Rovnako ako opačný extrém, keď sa prílišné pohodlie v rodinách obhajuje neprimeraným dôrazom na „dobré srdce.“ Zdravie a krása sú hodnoty, ktoré si zaslúžia rovnováhu. Práve rovnováha oslabuje prehlbovanie a šírenie ideálu krásy.
„Aj keď s tebou nesúhlasím, lebo sa bojím o tvoje zdravie a mám ťa rád/rada, nikdy ťa nebudem súdiť a vždy som tu pre teba.“
Na obede po pohovoroch sa chlapcov pýtali: „Ako by si zachránil svet pred ním samým?“ a dievčat: „Ako si udržiavate takúto peknú postavu?“
Sledujme zmysluplné kampane a podporme firmy, ktoré oslavujú rozmanitosť, nie vymyslený ideál krásy. Zamerajme sa na influencerov a influencerky, ktorí stavili na prirodzenosť, na chyby, na reálny život. Na každom človeku s kritickým myslením záleží.