Vynechať tréning kvôli bolesti alebo sa spoľahnúť, že sama prejde. Kto z bežcov niekedy neriešil túto dilemu?
Nasleduje hľadanie diagnózy a múdrych rád na internete, z ktorých bežec aj tak nie je múdrejší. Vyzerá to však tak, že už onedlho budeme mať k dispozícii pomocníka, ktorý naozaj fundovane poradí, či ísť k lekárovi hneď, neskôr alebo vôbec.
Približne sedemdesiat slovenských lekárov testovalo službu s pracovným názvom „symptom-checker“. Jej pilotná prevádzka sa spustila v októbri, ak všetko pôjde ako má, naplno by mohla začať fungovať už o pol roka.
Nová služba je vlastne umelý lekársky mozog. Sú doňho „natlačené“ všetky informácie z literatúry, poznatky priamo od lekárov, overené informácie a dáta z nemocníc. Napíšete mu, aký máte zdravotný problém a niečo viac o sebe a on sa vás začne pýtať na ďalšie príznaky a súvislosti. Nie podľa statickej šablóny a nie každého rovnako, ale tak, akoby uvažoval skutočný lekár. Na konci určí viacero možných diagnóz zoradených podľa pravdepodobnosti a odporučí, čo máte robiť.
Všetky informácie, ktoré do systému pritečú, si táto umelá inteligencia ukladá, spracúva, vyhodnocuje a vie z nich neskôr vychádzať u iných pacientov. Systém, ktorý na Slovensko prináša ako ďalšiu svoju inováciu zdravotná poisťovňa Dôvera, patrí medzi úplnú top kvalitu na svete s presnosťou nad 80 %.
Účelom nie je určiť na 100 % presnú diagnózu, ale dať presné odporúčanie typu „choď k lekárovi, volaj záchranku alebo vyliečiš sa doma aj sám“.
Poistenci Dôvery si už takmer rok môžu nechať poradiť so svojím zdravotným problémom aj po telefóne na DôveraLinke24. S lekárom sa môžu poradiť 24 hodín 7 dní v týždni na čísle 0905 500 024.
„Chceme, aby si každý mohol vybrať taký spôsob komunikácie, aký mu viac vyhovuje. Zistili sme, že telefonickú pomoc využívajú všetky vekové skupiny, ale mladá generácia oveľa menej. Pritom na pohotovostiach tvoria ľudia od 20 do 30 rokov podstatnú časť pacientov. Tak im prinášame možnosť poradiť sa online. Spôsobom, ktorý je im bližší,“ vysvetlil MUDr. Miroslav Halecký z Dôvery.
Odborník na telefóne poradí volajúcemu v prípade zhoršenia zdravotného stavu v ktorýkoľvek deň a v akúkoľvek hodinu ešte predtým, ako sa pacient rozhodne navštíviť zdravotnícke zariadenie. Pomôže tiež vyvarovať sa chýb pri zotavovaní sa po vyšetrení či zákroku u lekára, poskytne vysvetlenie v prípade pochybností o ordinovanej liečbe a o jej vedľajších účinkoch.
Kvalita poradenstva je zaručená odborníkmi z oblasti medicíny, ktorí so súhlasom volajúceho môžu nahliadnuť do jeho zdravotných záznamov v Elektronickej pobočke od Dôvery, a tak vedia komplexnejšie posúdiť jeho zdravotný stav.