14.09.2021 • 7 minút na prečítanie

Poruchy reči treba riešiť včas

Duševné zdravieZdravý život

V tomto článku sa dozviete

Spozorovali ste u svojho dieťaťa určitú odchýlku vo vývine reči? Má problém s artikuláciou? Rozpráva zrozumiteľne? Má širokú slovnú zásobu? Ak sa vám niečo nezdá, hneď vyhľadajte odbornú pomoc a navštívte logopéda. Čím skôr problém začnete riešiť, o to skôr sa môže porucha reči liečiť. Práve neriešenie problému s rečou je najčastejší dôvod na odklad nástupu do školy u predškoláka.

V článku sa dozviete:

  • Aké poznáme vývojové fázy reči.
  • Čo je typické pre konkrétne obdobie.
  • Čo všetko by mal zvládnuť predškolák pred nástupom do školy.
  • Aké vývinové poruchy reči poznáme.
  • Ako ich riešiť.

Vývoj reči

Dieťa sa vyvíja vo všetkých smeroch. Či už fyzicky, mentálne, motoricky, rozvíjajú sa jeho obzory, možnosti, schopnosti, a tiež sa vyvíja aj jeho vnímanie a reč. Vývoj detskej reči je prirodzený a medzníky sú len orientačné.

Prvé zvuky dieťa vydáva už okolo prvého mesiaca života. Ide však len o náhodné zvuky bábätka. Prvé slová, respektíve hlásky, dieťa tvorí okolo siedmeho mesiaca, a to opakovaním toho, čo počuje. Okolo jedného roka dieťa už rozumie hovorenému slovu, na ktoré už reaguje a samo sa snaží spájať dvojslabičné slová.

V druhom roku sa dieťaťu viac rozvíja slovná zásoba a je schopné vyslovovať ťažšie a dlhšie slová. V tomto období osvojovania si nových slov je potrebné dieťaťu prízvukovať správnu podobu slov a pomenovať všetko, čo okolo seba vidí.

Keď má dieťa dva a pól roka, vyjadruje slovami činnosti, ktoré sa v jeho okolí dejú a sleduje ich, napríklad mama papá a tak ďalej. Pre toto obdobie je charakteristická otázka „Čo je to?“.

Tretí rok dieťaťa je špecifický častým opakovaním slova „Prečo?“. Je to obdobie prudkého vývoja reči. Od štvrtého roka dieťaťa je potrebné sledovať, či správne vyslovuje jednotlivé hlásky. V tomto veku môže dôjsť k mnohým rečovým zlozvykom.

Štúdie ukazujú, že porucha reči trápi až 70% predškolákov, avšak len takmer polovica vyhľadá odbornú pomoc.

Reč verzus predškolák

Predškolák by mal dosiahnuť určitú úroveň vo vývine reči. Dieťa by malo pred nástupom do školy disponovať:

  • Dostatočnou slovnou zásobou, na takej úrovni, aby bolo schopné vyjadriť všetko, čo potrebuje a chce.
  • Dieťa by malo správne vyslovovať všetky hlásky.
  • Malo by byť schopné rozumieť dlhším vetám a následne adekvátne reagovať na otázky a podnety.
  • Malo by mať schopnosť pohotovo komunikovať. Vety by malo dieťa skladať z piatich slov. Malo by vedieť dokázať porozprávať príbeh, niečo popísať a podobne.
  • Malo by mať vyvinutú správnu artikuláciu, ktorá však ešte nemusí byť plne bezchybná a dokonalá.
  • Malo by rozprávať gramaticky správne.

Všetky tieto úrovne vývinu reči musia byť predškolákom zvládnuté. Ak však niektorá zo spomínaných vlastností nie je dostatočne rozvinutá, prípadne má dieťa problémy s vyslovovaním niektorých hlások, je potrebné tomu dopomôcť. Je to síce náročnejší proces, ale je potrebný. Totiž v siedmich rokoch dieťaťa sa výslovnosť a reč už len zdokonaľuje. Akékoľvek riešenie odchýlok v reči, prípadné preúčanie je zbytočné, inak povedané, na riešenie je už takmer neskoro. Podobné problémy je dôležité riešiť ešte pred nástupom do školy, kedy sa dá s rečou pracovať.

Príčinou poruchy reči môže byť nedostatočná komunikácia zo strany rodičov, prípadne slabé rečové vzory rodičov či kamarátov. Niektorí logopédi tvrdia, že niekedy môže byť príčina vzniku spomínanej rečovej vady aj tvrdosť cumľa či cmúľanie si prstov.

Náchylné sú deti, ktoré majú určité genetickú predispozíciou, prípadne ich trápia rôzne alergie, majú veľkú nosnú mandľu, trpia neurologickým ochorením, alebo majú problémy so sluchom a podobne.

S akými odchýlkami sa môžeme stretnúť

Dyslália: najrozšírenejšia porucha reči, teda chybná výslovnosť hlások. Nie vždy však ide o poruchu pri artikulácii. Ide konkrétne o určitú odchýlku pri vyslovovaní jednej či viacerých hlások.

Zajakávanie, brblanie: sú poruchy, ktoré môžu vzniknúť po nejakom negatívnom zážitku, aj po veľmi silnom ľaku (keď sa dieťa veľmi zľakne). Problémy ako zajakávanie a brblanie sa môže vyskytovať iba v situáciách, keď sa dieťa, prípadne človek vo všeobecnosti, dostane do napätej a stresovej situácii. Problém je nutné riešiť nielen s logopédom, ale aj so psychológom.

Vynechávanie a zamieňanie hlások: nastáva, ak dieťa rozpráva veľmi rýchlo. Táto chyba sa dá odstrániť tak, že dieťa vediete k pomalšiemu tempu a snažíte sa ho upokojiť.

Šušlanie: a rozprávanie nosom sú poruchy zapríčinené napríklad problémom s chrupom, keď má dieťa zle vyvinuté zuby, a tým pádom nesprávne ukladá jazyk pri výslovnosti určitých slov. Rovnako môže ísť o vývojovú chybu, ktorej odstránenie trvá dlhšie.

Dieťa nehovorí: respektíve prestane hovoriť. Za touto poruchou môžeme hľadať určitú psychológiu. Ak dieťa rozpráva a z nejakého dôvodu z ničoho nič prestane hovoriť, príčina môže byť v konkrétnom zážitku, ktoré dieťa prežilo. Zvyčajne ide o silný emotívny zážitok, ktorý logopéd v spolupráci so psychológom dokážu odstrániť.

Vývojové poruchy: napríklad pohyblivosť jazyka, jeho zlé zrastenie, problémy s chrupom, perami…

Dievča trénuje reč
Autor: Africa Studio/Shutterstock.com

Pomoc zo strany rodiča

Ešte pred rozhovorením sa dieťaťa, viete z dlhodobého hľadiska ovplyvniť jeho vývoj aj pomocou vašej predvídavosti a komunikáciou s ním. Už od malička ste pre svoje dieťa vzorom, a rovnako aj vzorom v rozprávaní. Preto používajte správnu výslovnosť pri komunikácii s deťmi, rozprávajte čisto, bez zbytočných maznavých slov, detských pazvukov a obmedzujte aj používanie zdrobnenín. Úplne ich z komunikácie vynechať nemusíte, ale pamätajte, bežná reč by mala byť častejšia.

Keď už dieťa samo hovorí a trápi ho nejaká rečová chyba, snažte sa ju opraviť až odstrániť, a to priateľsky, materinskou formou. Vymýšľajte rôzne hry so slovami, aby sa mu zlepšila slovná zásoba a zároveň, aby sa zdokonalilo vo vyslovovaní niektorých hlások.

Ak rodičia spozorovali akýkoľvek problém vo vývine reči dieťaťa, je potrebné hneď vyhľadať odbornú pomoc a nečakať. Podľa logopédov je vhodné absolvovať prvú preventívnu prehliadku v treťom roku života dieťaťa. Nedokladajte návštevu logopéda, a už vôbec nie, ak máte pocit, že niečo nie je v poriadku. Nezatvárajte oči pred akýmkoľvek rečovým problémom vášho dieťaťa. Čas hrá obrovskú rolu, preto hľadajte riešenie poruchy reči u dieťaťa a pasujte sa s ním ešte kým je možné reč formovať.

Redakcia portálu Lekár.sk
Duševné zdravieZdravý život
motorická afáziamozogoneskorený vývin reči