Školská spôsobilosť znamená vyzretie dieťaťa v rozumovej, citovej, telesnej a motivačnej oblasti na úroveň, ktorá mu umožní úspešne si osvojovať školské vedomosti a zručnosti. Vyšetrenie školskej spôsobilosti je užitočné a deti väčšinou toto vyšetrenie absolvujú s potešením. Odôvodnený odklad školskej dochádzky ponúka obrovské vývinové možnosti a je zárukou radostného plnenia povinností v novom životnom období.
Škola je jednou z najdôležitejších životných skúseností dieťaťa. Aby malo dobrý začiatok školskej kariéry, je nesmierne dôležité včasné a kvalitné posúdenie jeho školskej spôsobilosti.
Zjednodušene môžeme povedať, že školská spôsobilosť je dosiahnutie takého stupňa telesného, rozumového, emocionálneho a sociálneho vývinu, ktorý umožňuje dieťaťu úspešne si osvojovať školské vedomosti a zručnosti. Dieťa by sa malo stať zo škôlkara školákom v takom období svojho vývinu, kedy je na novú rolu primerane zrelé a pripravené.
Pri vstupe do školy zohráva dôležitú úlohu vek dieťaťa. Do školy sa musia zapísať všetky deti, ktoré do 31. augusta dovŕšia šesť rokov. Uvedená veková hranica vyplýva z významných vývinových zmien, ku ktorým v tomto období života dochádza. Koniec predškolského obdobia však nie je určený len fyzickým vekom, ale tiež a predovšetkým istou úrovňou zrelosti, pripravenosti pre školskú prácu a následným nástupom do školy.
Pojem školská spôsobilosť sa v súčasnosti uprednostňuje pred pojmami školská zrelosť alebo pripravenosť. Z hradiska školskej zrelosti sa berie na zreteľ:
Zrelosť centrálnej nervovej sústavy predstavuje odolnosť voči záťaži, schopnosť sústrediť sa a emocionálnu stabilitu. Je predpokladom úspešnej adaptácie na školský režim. Zrenie centrálnej nervovej sústavy ovplyvňuje lateralitu (prednostné používanie ľavej alebo pravej ruky), rozvoj motorickej a senzorickej koordinácie, je predpokladom k rozvoju zrakovej a sluchovej percepcie (vnímania).
Školská spôsobilosť znamená komplexné poňatie schopností a zručností potrebných k zvládnutiu požiadaviek a nárokov, ktoré budú na dieťa kladené v základnej škole. Školská zrelosť zahŕňa kompetencie (schopnosti), ktoré sú závislé na zrení organizmu a školská pripravenosť kompetencie, ktoré sú do určitej miery závislé na prostredí a učení.
Z hľadiska jednotlivých psychických procesov je dôležitá spôsobilosť v nasledovných oblastiach:
Vnímanie
Myslenie
Vývin reči
Motorika (pohybová schopnosť), grafomotorika
Podľa viacerých autorov sa v predškolskom veku chlapci javia ako biologicky krehší, zraniteľnejší rôznymi nepriaznivými vplyvmi a celkovo menej školsky zrelí. Nie ani tak pre nižšie výsledky vo výkonových skúškach, ale najmä pre nižšiu zrelosť sociálnu (spoločenskú) a pracovnú.
Materská škola má dopĺňať rodinnú výchovu o výchovno-vzdelávaciu činnosť zameranú na všestranný rozvoj osobnosti dieťaťa, jeho sociálno-emocionálny, fyzický a intelektuálny rozvoj v súlade s individuálnymi a vekovými osobitosťami.
Výchovu v materskej škole môžeme chápať ako výchovu pre život, nielen ako prípravu na školu. Výchovno-vzdelávacia činnosť sa v materskej škole uskutočňuje v podobe Štátneho vzdelávacieho programu. Okrem kvalitnej spolupráce materskej školy a rodičov je pre úspešný štart dieťaťa v základnej škole dôležitá aj vzájomná spolupráca s poradenským zariadením. Odborné posúdenie úrovne školskej spôsobilosti a následná poradenská, resp. terapeutická pomoc, sú významnými facilitátormi pri zaškolení dieťaťa.