Predvídanie nebezpečenstva sa začína vyvíjať až okolo 8. roku života. Deti do 14 rokov sú hlavnou skupinou zodpovednou za dopravné nehody spôsobené chodcami. Zapríčiňujú až 40 % týchto dopravných nehôd. Väčšine vážnych úrazov sa dá predchádzať účinnou prevenciou. Tá spočíva najmä v starostlivom dozore nad dieťaťom, vytvorení bezpečného prostredia a naučení bezpečných návykov.
V dôsledku úrazov zomiera vo svete 10 až 15 % ľudí. V prípade detí sú úrazy na prvom mieste. Cieleným vzdelávaním v zvýšení bezpečnosti vlastného zdravia je možné mnohým úrazom predchádzať, zároveň ich počet a závažnosť minimalizovať.
Odporúčania Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) sú zohľadnené v materiáli Zdravie 21 – zdravie pre všetkých v 21. storočí. V kapitole 4 Prevencia a zvládanie výskytu chorôb a úrazov „Zníženie výskytu úrazov a násilia z nehôd” odporúča WHO do roku 2020 (od roku 2000) významne a trvalo znižovať výskyt úrazov, zdravotného postihnutia a úmrtí z nehôd a násilia. Odporúčaním je úmrtnosť a zdravotné postihnutie z cestných úrazov znížiť najmenej o 30 %.
V kapitole 3 Lepšie zdravie pre 870 miliónov ľudí európskeho regiónu sa osobitne v cieli 3 „Zdravý štart do života” a v cieli 4 „Zdravie mladých ľudí” do roku 2020 odporúča úmrtnosť a invaliditu z úrazov a násilia znížiť aspoň o 50 % a to u mladších ako 5-ročných detí, ako aj u mladých ľudí do 18 rokov.
V miere štandardizovanej úmrtnosti klesla úmrtnosť všetkých úrazov v roku 2009 oproti roku 2000 vo vekovej skupine 5 až 19-ročných o 40 %. V miere štandardizovanej úmrtnosti klesla úmrtnosť na cestné dopravné úrazy v roku 2009 oproti roku 2000 v tej istej vekovej skupine o 50 %.
Z počtu všetkých dopravných nehôd zapríčinených chodcami dominujú deti do 14 rokov, ktoré sú zodpovedné až za 40 % týchto dopravných nehôd. Takmer 3/4 hlásených úrazov sa eviduje na základných školách.
Počet úmrtí v dôsledku úrazov a vývoj štandardizovanej miery úmrtnosti na úrazy v populácii SR v rokoch 1999 – 2014:
rok | vek 5 – 14 rokov | počet úmrtí | celkový počet úmrtí |
1999 | chlapci | 53 | 84 |
dievčatá | 31 | ||
2009 | chlapci | 19 | 28 |
dievčatá | 9 | ||
2014 | chlapci | 13 | 18 |
dievčatá | 5 |
Priemerný počet úmrtí na úrazy u chlapcov vo vekovej skupine 5 až 14-ročných v rokoch 1996 až 2000 je 57, u dievčat 25, celkovo 82. Priemerný počet úmrtí na úrazy u chlapcov vo vekovej skupine 5 až 14-ročných v rokoch 2010 až 2014 je 20, u dievčat 9, celkovo 29 obetí úrazov.
Z uvedených štatistických údajov vyplýva, že ročne priemerne menej o 53 detí zomiera z dôvodu úrazov ako v období rokov 1996 až 2000. V miere štandardizovanej úmrtnosti klesla úmrtnosť na všetky úrazy v roku 2014 oproti roku 2000 vo vekovej skupine 5 až 14-ročných o 64 %.
Je vhodné sa zamerať na prevenciu úrazov v domácnosti, pretože až 36 percent všetkých úrazov detí sa stane v domácnosti. Nedá sa predísť všetkým úrazom, ale väčšine vážnych a smrteľných úrazov sa účinnou prevenciou predchádzať dá.
Čo dieťa nedokáže v tomto okamihu, môže dokázať už o sekundu. Stále treba mať na pamäti to, že detská fantázia je nevyčerpateľná.
Do veku 6 rokov prevažujú úrazy v domácnosti. Po 6. roku sú deti ohrozené najmä dopravou a úrazmi pri športových aktivitách. Predvídanie nebezpečenstva sa začína vyvíjať až okolo 8. roku života. V logickom myslení, postrehu, sústredení a predvídaní nebezpečenstva sa deti priblížia dospelým až po 12. roku života.
Deti do 3 rokov by mali byť v sprievode dospelého neustále. V kúpeľni treba aj staršie deti neustále kontrolovať a deti mladšie ako 12 rokov by nemali rodičia nechávať doma samy. V prípade malého vekového rozdielu medzi súrodencami starší súrodenec nemôže sám dávať pozor na mladšieho.
Koncentrovaný úder do hlavy už pri rýchlosti 11 km/h dokáže usmrtiť dospelého človeka. Detská hlava je jemnejšia, preto môže dieťa utrpieť smrteľný úraz už aj pri nižšej rýchlosti.
Čelný náraz v rýchlosti 50 km/h do pevnej prekážky zodpovedá pádu z výšky 10 metrov. Preto treba v plnej miere vždy dbať na bezpečné pripútanie dieťaťa vo vozidle. Ak malé dieťa v autosedačke zaspí, po príchode do cieľa cesty treba okamžite dieťa vybrať z autosedačky a uložiť do postieľky. Po zastavení vozidla dieťa zaspí tvrdšie a v sedačke mu hrozí udusenie. Vodič je kľúčovým bezpečnostným prvkom vozidla, preto treba s deťmi jazdiť opatrne, menšou rýchlosťou mimo miest a obcí, najmä na mokrej a zasneženej vozovke, či počas poľadovice.
Cyklista ide niekoľkonásobne vyššou rýchlosťou ako chodec, preto si pri páde na hlavu môže spôsobiť oveľa závažnejší úraz, ktorý sa často končí vážnymi trvalými následkami, ba až smrťou. Povinnosť nosiť cyklistickú prilbu vyžaduje aj zákon, ktorý ukladá povinnosť cyklistom mimo obce chrániť si hlavu riadne upevnenou ochrannou prilbou. Deti do 15 rokov majú túto povinnosť aj v obci. Cyklista bez prilby má takmer sedemkrát vyššie riziko zranenia hlavy a viac ako osemkrát vyššie riziko vážneho poranenia mozgu.
V našich rukách je zdravie a život našich detí. Chráňme ich veľmi citlivo, pretože detské úsmevy, ktorými nás naše deti obdarúvajú, sú priamo zo srdca, lebo nám úplne vo všetkom dôverujú. Nesklamme ich.