Telemedicína je riešením pre všetkých pacientov, ktorým nie sú cudzie nové, moderné technológie a ktorým zdravotný stav umožní poskytnutie zdravotnej starostlivosti bez potreby fyzickej návštevy lekára.
Diať sa to môže prostredníctvom základného telefonického rozhovoru, až po moderné aplikácie, ktoré odošlú dáta o pacientovi (napríklad tlak, pulz alebo glykémiu) do zdravotnej dokumentácie a upozornia lekára na prípadné zmeny.
Telemedicína je široký pojem, ktorý zahŕňa ďalšie pojmy, ktoré sú rôzne technologicky náročné. Patria do nej:
Už dnes existujú telemedicínske technológie, ktoré sú úspešne využívané v praxi. Sú nimi monitoring tlaku a srdcového tepu pri chronickom ochorení srdca, hladiny cukru v krvi pri cukrovke, spirometria pri ochorení pľúc a astme, ktorých výsledky možno následne konzultovať na diaľku s lekárom. Podobné je to napríklad aj pri materských znamienkach či ušných nálezoch.
Telemedicína nikdy úplne nenahradí lekára, klinické vyšetrenie ani osobný kontakt. To nie je a ani nebude možné, preto obavy z toho nie sú namieste. Telemedicína dopĺňa zdravotnú starostlivosť.
Príkladom môže byť situácia, keď je pacient vyšetrený a diagnostikovaný lekárom v ambulancii. Má chronickú chorobu a pravdepodobne bude celý život chodiť na pravidelné kontroly. V podobných prípadoch sú telemedicínske konzultácie veľmi užitočné. Pacient nemusí tak často fyzicky navštevovať ambulaciu, skôr sa zistia komplikácie, vytvára sa priestor na individuálny prístup.
Záleží od zdravotnej starostlivosti, ktorá vám je poskytovaná. Ak je to len bežná kontrola, na ktorej opíšete vývoj vášho zdravotného stavu, ktorý je bez komplikácií, je to možné aj prostredníctvom krátkeho telefonického rozhovoru.
Ak je nevyhnutné vidieť a vizuálne skontrolovať vaše príznaky, nie je to možné bez videohovoru. Preto sú telekonzultácie a jednotlivé výkony, ktoré sú na nich naviazané, závislé od typu technológie, ktorá je pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti.
Aj toto závisí to od zdravotnej starostlivosti, ktorá je poskytovaná. Kľúčová je v prvom rade bezpečná autentifikácia pacienta, teda overenie jeho identity. Lekár musí vedieť, že pacient, ktorého ošetruje, je skutočne tým, za ktorého sa vydáva. Až tak je možné rozhodnúť, či je to možné cez vybranú technológiu, alebo je potrebná fyzická návšteva.
V prípade lekárov špecialistov už aj aktuálny výmenný lístok pacienta obsahuje anamnézu pacienta, teda diagnózu, s ktorou pacient prichádza na vyšetrenia, ako aj požadované vyšetrenie. Na základe týchto podkladov sa vie lekár rozhodnúť, akým spôsobom možno uskutočniť vyšetrenie a či na to postačuje telefón alebo videohovor.
Záleží od predpísaného lieku. Ak ide o dlhodobo užívaný liek pre chronického pacienta, s tým, že sa kontroluje, či nevznikli prípadné komplikácie, je to možné aj na diaľku. Ak ide o pacienta s novým liekom, je to súčasť vyšetrenia pacienta.
Využiteľné je to napríklad v situácii, keď sú najprv urobené krvné testy, a až následne je predpísaný elektronický recept na základe výsledkov z týchto testov. Čiže pacient neodchádza pre istotu napríklad s antibiotikami, ale čaká na pokyn lekára, či si ich vybrať alebo nie.
Tento typ vyšetrení zákon zatiaľ umožnil len počas trvania núdzového stavu počas krízy súvisiacej s pandémiou koronavírusu. Je však veľmi dôležité, aby sa to dostalo aj do platného legislatívneho znenia po jeho ukončení, keďže lekári aj pacienti si zvykli, že vybrané úkony môžu byť efektívne uskutočnené práve touto formou.
Telekonzultácie v nemocniciach existujú dlhodobo. Zasadanie konzília pre posúdenie zdravotného stavu sa už deje, nebolo však podporené vhodnými technológiami. V budúcnosti však môže byť zdravotná starostlivosť podporená aj prostredníctvom jednotlivých aplikácií, ktoré umožnia lepšie dáta o pacientovi, a tým aj možnosť lepšie sa rozhodnúť o jeho zdravotnom stave. Lekári by tiež mohli mať vyhradené hodiny, ktoré venujú len telekonzultáciám.
Celkovo je telemedicína v Európe ešte málo rozšírená a všetky krajiny s ňou spoločne začínajú. Aplikácie pre pacienta však vznikajú ako huby po daždi. Najďalej sú severské krajiny, ktoré umožňujú prístup k rôznym aplikáciám pre pacienta, ale aj Slovensko má šancu patriť v tejto oblasti medzi lídrov.
Moderné technológie dokonca umožňujú poskytnutie zdravotnej starostlivosti aj bez lekára. Ak máte symptómy, ktorými si nie ste istí, môžete použiť aplikáciu, ktorá vám poradí, či máte navštíviť lekára, pomôže upokojiť zlý pocit alebo vám poskytne informáciu, čo urobiť, aby ste sa cítili lepšie.