Vstupom dieťaťa do školy sa jeho život radikálne zmení od obdobia bezstarostných hier k prvým vážnym povinnostiam. Vyžaduje si to školskú zrelosť. Ide o dosiahnutie takého stupňa vývoja, ktorý umožňuje dieťaťu úspešne si osvojovať školské povinnosti. U každého dieťaťa je obdobie vyspelosti veľmi individuálne. Školskú zrelosť nechápeme len ako biologickú zrelosť organizmu, ale tiež ako určitú úroveň rozumovej, citovej a sociálnej spôsobilosti.
V tomto článku sa dočítate:
Asi najväčší vplyv na rozvoj školskej zrelosti dieťaťa má jeho rodinné prostredie a rodičovské sprevádzanie predškolským obdobím. Prítomnosť jazykovo podnetného prostredia je základom pre rozvoj detskej reči, myslenia, a teda aj pre v škole tak potrebné čítanie s porozumením, naratívne a abstraktné myslenie nevyhnutné pre všetky vyučovacie predmety, zapamätávanie, logické myslenie aj vyjadrovanie samotné. Pred vstupom do školy je vhodné zhodnotiť celkovú úroveň dieťaťa, teda to, nakoľko je vyspelé pre úspešný začiatok.
Dozrievanie mozgu v predškolskom období je rýchle, čo prispieva k vývinovým schopnostiam dieťaťa, a tým aj k pripravenosti a zrelosti na školu. Dôležitá je:
Je potrebné brať do úvahy, že deti, ktoré sú mladšie ako 6 rokov, nemajú dostatočne vyvinuté očné svaly, aby im to dovoľovalo pohybovať očami pomaly a zámerne po riadkoch malých písmeniek. Mnoho detí je preto až do veku 5 – 6 rokov ďalekozraké. Vo veku 6 rokov je väčšina detí schopná rozlišovať smer hore a dolu, neskôr smer vpravo a vľavo. Schopnosť pravo – ľavej lokalizácie závisí od zrelosti pravej mozgovej hemisféry. Deti, ktoré nie sú dostatočne zrelé, nie sú schopné rozlišovať medzi tvarovo podobnými písmenami, napr. p-b-d.
Je to len malý náčrt požiadaviek na dieťa. Jeho prirodzený vývin však predznamenáva aj to, aby bolo schopné rešpektovať a dodržiavať štandardné normy správania sa, vedieť čo sa smie a čo nie, odlíšiť dobré od zlého, správať sa na vyučovaní tak, ako sa od neho vyžaduje a podobne.
Zrelé vnímanie predškoláka predstavuje:
Veľkú úlohu zohráva rodič v predškolskom veku pri dohliadaní na správne držanie ceruzky, sklon zošita, primeranú manipuláciu a tlak pri kreslení. Chybné návyky sa neskôr ťažko naprávajú. Je dôležité uvedomiť si, že výtvarný prejav je začiatok písomného prejavu, kreslením sa buduje schopnosť napodobniť určité grafické vzory. Dieťa má byť schopné:
V oblasti rozumového poznania je samozrejmosťou, ak dieťa vie svoje meno a priezvisko, adresu, ovláda nejaké detské riekanky a pozná farby. Ak chceme predísť ťažkostiam pri zvládaní vyučovacieho procesu, je dobré podporovať dieťa pri:
Vývin reči dieťaťa sa v predškolskom období dostal na úroveň, keď jeho reč je čistá, dokáže vysloviť všetky hlásky, vie vypovedať svoje zážitky. Nehovorí maznavo, nezajakáva sa. Fonologické uvedomovanie dieťaťa je jeden zo základných predpokladov, vedúcich k rýchlemu a úspešnému zvládnutiu čítania. Poznať prvé, posledné písmeno v slove, syntéza a analýza slov, rozklad slova na hlásky, skladanie slov z hlások. Adekvátna sluchová pamäť v predškolskom veku znamená, že dieťa sa ľahko učí básničky, pesničky, zapamätá si časti rozprávkových textov naspamäť.
Zrelé dieťa:
Špeciálna pedagogička Mgr. Renáta Kišová uvádza, že príčina častých problémov u detí pred vstupom do školy týkajúcich sa rečovej oblasti pramení v tom, že rodičia s deťmi veľmi málo rozprávajú a ešte menej im čítajú. Svet rozprávok a príbehov im predkladajú takmer výlučne iba v digitálnej podobe. Tejto téme sa intenzívne venuje PhDr. Ľudmila Hrdináková, PhD., ktorá tvrdí, že na rozdiel od čítaného textu sa príbeh v médiách dosť zvláštne transformuje. Podľa jej slov sa v deťoch pestuje nesústredenosť, pretože mediálne príbehy sú často nabalené rozličnými efektmi, akciami, kde sa naháňa, padá, skáče, tlčie, čo považuje za vycvičovanie nervozity dieťaťa, agresivity, nesústredenosti, lebo „všetko musí bežať, všetko sa musí diať rýchlo, všetko musí kričať, musí byť záplava farieb, rýchle prestrihy, a detský mozog, detská psychika si na to potichu a nebezpečne zvyká.“ Okrem toho je v médiách necitlivé správanie a násilie často nenápadné.
Jedným zo základných znakov zrelosti pre školu je, že dieťa vie odlíšiť hru od povinnosti. Zadanú úlohu sa snaží splniť a dokončiť, nezačína neustále niečo nové, neodbieha, činnosť chce dokončiť aj napriek prekážkam:
Pre oblasť myslenia je typické, že dieťa má spontánny záujem o číslice a písmená. Dochádza k vizuálnej a sluchovej diferenciácii, k rozlišovaniu tvaru a priestoru, ako aj k rozvoju kauzálneho myslenia. V predškolskom veku sa vyžaduje, aby dieťa bolo schopné:
Nevyhnutnou schopnosťou pre bezproblémové zvládanie vyučovacieho procesu je, že sa dieťa dokáže sústrediť na činnosť 15 – 20 minút, nedá sa vyrušiť, vie kontrolovať svoje impulzy a rýchle nápady, rozmyslí si čo povie, čo urobí. Dokáže si zapamätať vetu zloženú zo 7-8 slov a zopakuje ju.
Negatívnym signálom naopak je, ak sa dieťa pri činnosti ľahko rozptýli, je nesústredené, nekľudné, vrtí sa, vstáva z miesta, prerušuje prácu, odmieta pokračovať, prácu zvyčajne nedokončí alebo je pri činnostiach veľmi pomalé, často akoby duchom neprítomné.
Ak má dieťa v škole rozumieť matematickým operáciám, je nevyhnutné porozumieť základným pojmom pre označenie kvality: málo – veľa, viac – menej. Rovnako sa predškolské dieťa učí posúdiť atribúty spojené s dĺžkou, veľkosťou, hrúbkou, poradím a pod.
Základné matematické predstavy a operácie:
Zrelosť dieťaťa v emocionálnom a sociálnom kontexte znamená schopnosť vedieť prijímať prípadné neúspechy, malo by byť dostatočne odolné voči frustrácii. Prílišná citlivosť dieťaťa znižuje jeho výkonnosť vplyvom nadmerného napätia, strachu, trémy. K citovej zrelosti neodmysliteľne patrí aj sociálna zrelosť. Dieťa musí byť schopné odlúčenia od matky na viac hodín, podriadiť sa autorite doteraz cudzej osoby- učiteľky. Adaptáciu na nové prostredie by malo zvládnuť bez výraznejších problémov, teda nemalo by utekať, schovávať sa pred autoritou a pod. Ďalším prejavom primeranej adaptácie dieťaťa na školu je schopnosť začleniť sa medzi rovesníkov, brať na nich ohľad, komunikovať s nimi. Zrelé dieťa by nemalo byť bojazlivé, plačlivé a ani agresívne v novom prostredí. Spory by si malo medzi deťmi riešiť bez bitky, hádky a vzdorovitosti. Malo by zvládať konfliktné situácie bez impulzívnych reakcií.
Prejavy nespôsobilosti pre školu:
V prípade, že dieťa tieto požiadavky nespĺňa, je vhodné zvážiť odklad povinnej školskej dochádzky. Inšpiráciu pre prácu s dieťaťom na zvýšenie jeho pripravenosti na školu, je možné získať z mnohých pracovných listov a kníh.
K najčastejším dôvodom na predškolské psychologické a špeciálno – pedagogické vyšetrenia školskej zrelosti patrí :
Predčasný vstup do školy môže nepriaznivo ovplyvniť celú školskú dochádzku dieťaťa. Predchádzame tým možným neúspechom a záťaži povinnosťami.
Medzi 5. a 6. rokom veku dieťaťa dochádza k veľkým pokrokom a zmenám. Mozog dieťaťa sa v tomto období veľmi rýchlo rozvíja a práve rodič môže v pripravenosti na školu svojmu dieťaťu významne dopomôcť. Existuje veľa činností, ktoré sú zamerané špecificky na tú oblasť, ktorú je potrebné ešte rozvinúť. Predpokladom na to, aby si dieťa obľúbilo školu je, že bude na ňu dobre pripravené.